روکش حرارتی ، هیت شرینک یا وارنیش حرارتی ، کدام عبارت صحیح است ؟

روکش حرارتی ، هیت شرینک یا وارنیش حرارتی ، کدام عبارت صحیح است ؟

گاهی در بازار برق ایران یک کالا به چندین اسم خوانده میشود و این موضوع  مهندسین و مشتریان را به اشتباه می اندازد .

در مورد روکش حرارتی که به نامهای هیت شرینک یا وارنیش حرارتی نیز خوانده می شوند باید گفت که هر سه عبارت صحیح می باشند اما عبارتی که بیشتر به اصول فارسی نویسی نزدیک تر است همان ” روکش حرارتی ” می باشد .

“هیت شرینک ”  نیز نام انگلیسی این کالاست “HEAT SHRINK” که HEATبه معنای گرمایش SHRINKبه معنای جمع شوندگی می باشد یا به عبارتی کالایی که اگر به آن حرارت بدهیم جمع می شود و دقیقا در این عبارت انگلیسی مفهوم کاربرد آن را دارد .

وارنیش VARNISHنیز که ریشه در انگلیسی دارد به معنای یک لایه محافظتی دارد و کاربرد این روکش ها نیز لایه محافظتی است .

شاید بتوان گفت هر سه عبارت صحیح می باشند اما همچنان که ذکر شد بهترین معادل در فارسی برای این کالا می تواند ” روکش حرارتی ” باشد .

در اینجا به معرفی اجمالی این محصول جهت آگاهی هر چه بیشتر شما عزیزان می پردازیم :

وارنیش یا همان روکش حرارتی ( شیرینگ حرارتی ) جمع شونده ، لوله های پلیمری هستند که قطرشان در اثر تابش حرارت با سشوار های صنعتی به اندازه قطر شی قرار گرفته در آن جمع می شود و کاهش می یابد .

این محصول در صنایع گوناگون به خصوص صنایع برق کاربرد فراوانی در روکش کردن اجسام گوناگون دارد که در ادامه کاربرد های وسیع این محصول را به شما خواهیم گفت .

در رابطه با نصب این روکش ها می توان گفت وارنیش یا همان روکش حرارتی دور جسم را می پوشاند و با استفاده از سشوار صنعتی یا سرپیک به آن حرارت می خورد .

با کمک حرارت وارنیش ها در محور قطری منقبض و جمع می شوند و دور جسم را به صورت مستحکم می پوشانند . با استفاده از این حرارت شیرینگ یا همان روکش حرارتی در طول قطر محصول منقبض شده و لایه ای ایمن را دور آن به وجود می آورد .

باید این را بدانید گرمای به کار برده شده برای جمع کردن این شیرینگ ها باعث جمع شدن ماده پلیمری موجود در روکش شده و خاصیتی که به آن حافظه پلاستیکی می گویند به پلیمر می دهد .

شیرینگ حرارتی تک لایه SGP

این روکش ها از پلی الفین ویژه تولید شده اند . این ماده ویژگی های بسیار خوبی از جمله انعطاف پذیری بالا ، مقاومت خوب در برابر مواد شیمیایی ، استحکام بالا در برابر پارگی دارد . برای استفاده از این شیرینگ های نیاز به تجهیزات خاصی نداشته و با استفاده از سشوار صنعتی یا سرپیک می توان قطعه مورد نظر را روکش کرد .

این روکش ها هالوژن فری هستند و در صورت اشتعال هیچ آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی کنند و به همین دلیل مورد استقبال ویژه ای از طرف دوستداران محیط زیست واقع شده است . این روکش ها به منظور جداسازی و دسته بندی اجسام گوناگون رنگ بندی متفاوتی دارند، این رنگبندی شامل قرمز ، سیاه ، آبی ، سفید ، سبز ، زرد و بی رنگ می باشد .

روکش حرارتی تک لایه SSP

بدنه روکش های حرارتی ضد اصطکاک دارای فرورفتگی و برجستگی هایی است که موجب کاربرد فراوان آن در روکش ابزاری مثل لوازم ورزشی (دسته بدمینتون، دسته تنیس و …) ، میله های بارفیکس ، چوب ماهیگیری شده است .

همین برجستگی ها موجب کاربری راحت و آسان با این وسایل و لیز نخوردن آنها از دست و ظاهر زیبای محصولات شده است . رنگبندی این محصول شامل رنگ های آبی ، سبز ، زرد ، قرمز و مشکی می شود .

شرینگ حرارتی دو لایه D3TF

این روکش ها از لحاظ خواص و ویژگی های ساختاری مشابه روکش های حرارتی تک لایه SGP بوده . البته این روکش ها با یک لایه چسب حرارتی ضد آب و روغن عایق شده اند .

دلیل استفاده از چسب از بین رفتن کامل فاصله میان روکش و جسم مورد نظر و عدم نفوذ هوا و رطوبت به درون روکش است . همین خاصیت موجب کاربرد روکش های حرارتی دو لایه D3TF در صنایع نظامی ، لوازم الکترونیکی و وسایل مهم شده است .

روکش حرارتی D4TF

این روکش ها از لحاظ مواد به کار رفته و خواص کاملا مشابه روکش های D3TF بوده و تنها تفاوت آنها در ضریب جمع شوندگیشان است که برای شیرینک های دو لایه D4TF این ضریب 4:1 است

روکش حرارتی دو لایه چسب دار ضخیم D3MF

شیرینگ حرارتی دو لایه D3MF مانند روکش های حرارتی دو لایه معمولی بوده با این تفاوت که ضخامت و قطر  بیشتری دارند . به همین دلیل برای استفاده در عایق اتصالات فشار ضعیف کاملا مناسب هستند .

روکش حرارتی باس بار (فشار متوسط )

شیرینگ حرارتی باس بار دارای خاصیت عایقی بسیار بالا هستند . از این روکش ها برای عایق بندی انواع باس بار و شینه های مسی مستقیم یا خم شده که دارای شکل مربعی ، مستطیل و دایره هستند استفاده می شوند . ولتاژ عبوری از این شینه ها بالای 1 کیلو ولت بوده و با در نظر گرفتن استحکام بالایی که دارند می توان آنها را برای شینه های پیچ و مهره ای هم به کار برد .

باید در نظر بگیرید این روکش ها مدل لوله ای بوده و قبل از اتصال شینه ها به هم باید روکش را متصل کرد .شیرینگ حرارتی باس بار در سه مدل مختلف BB10 برای ولتاژهای تا 10 کیلو ولت ، BB20 ولتاژ 20 کیلو ولت و BB36 تا ولتاژ 36 کیلو ولت تولید می شوند .

سه مدل ذکر شده در ویژگی هایی همچون ضخامت ، مواد اولیه و افزودنی ها با هم تفاوت دارند . از دیگر کاربرد های مهم این روکش ها می توان به کاهش حریم فاز به فاز و فاز به زمین که باعث کاهش فاصله شینه ها و کوچک شدن فضای تابلو می شود اشاره کرد .

 

نظر خود را درج نمایید

Your email address will not be published. Required fields are marked *


تماس تلفنی
Open chat
واتس اپ